Nordmenn deler sine bankerfaringer i Bankundersøkelsen 2019

Var du en av de mange som deltok i Bankundersøkelsen 2019 utgitt i juni 2019, utarbeidet av Schibsteds i samarbeid med Norstat?

Bankundersøkelsen tar for seg folks tanker og opplevelser med norske banker. Den spør blant annet om vårt forhold til banken og hva vi ønsker å gjøre med pengene våre. 

Human touch

I undersøkelsen kommer det frem at de «menneskelige faktorene er fremdeles svært viktig» i dagens bankverden. Respondentene i undersøkelsen sa «at de savner en bank som ikke snakker til kunden, men til mennesket.».

Siden Instabank ble grunnlagt i 2016 har vi hatt en klar ambisjon om å endre måten vi som forbrukere bruker banktjenester – og for å lykkes med dette har vi gått ut og sagt at vi ikke skal tenke som en typisk bank, men heller tenke som våre kunder, og som deg. Våre produkter og tjenester skal alltid være tilgjengelige, lette å forstå og enkle å bruke. Vi skal sammen med deg finne løsninger som passer dine behov. Selv om alle våre søknadsprosesser er digitale, så prøver vi alltid å beholde vårt «human touch» ved å være tilgjengelig når du trenger det. Vårt kundesenter har blant bransjens beste åpningstider, og vi er også åpne på lørdager og søndager.

Les om mulighetene for lån i Instabank her.

Sparing

Når det gjelder sparing kommer det frem at «Ni av ti nordmenn [-] sparer aktivt gjennom minst ett spareprodukt». Og når det gjelder sparing i bank sier «Tre av fire at de sparer aktivt på denne måten.»

Men husk – ikke alle sparekontoer er like, og det er ikke bare renten du må se på! Hos oss i Instabank får du 1,93 % i rente fra første krone opp til 1 million NOK, i tillegg til:

  • Ingen bindingstid på dine innskudd
  • Ingen begrensninger i uttak
  • Ingen gebyrer, verken ved etablering, uttak eller bruk
  • Ikke noe minimumskrav for innskudd  

Les mer om sparing i Instabank her.

Kundetilbakemeldinger

I tillegg til å holde oss oppdatert om nordmenns bankvaner og forventinger gjennom media og partnere så jobber vi i Instabank selv aktivt med å følge opp kundene våre og hente inn kundetilbakemeldinger.

For å kunne tilby gode produkter og de beste betingelsene så benytter vi enhver anledning til å snakke med kundene våre. Vi snakker med alle våre kunder, både lånekunder som er kommet direkte til oss eller gjennom agenter og salgspartnere som Skeidar, og sparekontokunder.

Vi spør nye kunder om deres erfaringer med søkeprosessen vår og deres erfaringer med kundesenteret vårt gjennom TrustPilot, en uavhengig, global plattform for kundeanmeldelser.

Vi spør kunder som innfrir om dere opplevelser med oss og hva vi eventuelt kunne gjort bedre. Av disse kundene ser vi at over 40 % av de som innfrir lånet hos oss sier at de gjerne kommer tilbake som kunde igjen dersom de trenger et nytt lån i fremtiden. Dette synes vi er bra, selv om det absolutt kan forbedres og er noe vi kontinuerlig jobber med internt.

I tillegg så har vi en stor kundetilfredshetsundersøkelse hvert år, til alle kunder i Norge, Finland og Sverige, hvor vi spør mye forskjellig om kundenes erfaringer med oss og deres inntrykk av oss og våre produkter.

Kundetilfredshetsundersøkelsen ble sendt ut i Norge for første gang i august 2016. I 2017 lanserte vi i Finland så i 2018 gikk kundeundersøkelsen også ut til alle våre kunder Finland i tillegg til Norge, og etter lanseringen vår i Sverige så vil også våre svenske kunder motta undersøkelsen nå i 2019.

Basert på responsraten på kundetilfredshetsundersøkelsen så er det tydelig at våre kunder gjerne vil dele sine tilbakemeldinger og bli hørt. I snitt de siste to årene svarte 90 % av kundene at de er meget eller stort sett fornøyd med banken. Over 70 % av kundene som tok undersøkelsen svarte at de syns banken lykkes med fokuset på tilgjengelighet, enkelthet og positive kundeopplevelser, og over 75 % svarte at de helt sikkert eller sannsynlig ville anbefale Instabank til andre.

Vi tar kundetilbakemeldingene til følge

I tillegg til å forbedre og endre interne prosesser basert på kundetilbakemeldingene vi mottar så driver også disse tilbakemeldingene vår produktutvikling fremover. I fjorårets kundeundersøkelse kom ønsket om å kunne betale Instabank regningene med Vipps eFaktua frem. Og vipps (!), våren 2019 lanserte vi en Vipps eFaktura løsning for våre kunder.

Med Vipps eFaktura kan kunder enkelt godkjenne og betale sin Instabank regning rett fra Vipps appen. Vipps eFaktura er et samarbeid mellom Vipps og Nets som leverer eFaktura. Kunder som foretrekker tradisjonell eFaktura kan selvfølgelig også enkelt aktivere dette direkte fra hovedbanken sin.

Ta kontakt – vi er her for deg

Vil du lære mer om mulighetene med Instabank, eller lurer du på noe? Det er bare å ta kontakt med oss! Selv om vi er en heldigital bank så er vi også tilgjengelige på telefon om du foretrekker å snakke med en kunderådgiver, fremfor epost. Vi er åpen syv dager i uken og svarer gjerne på dine spørsmål.

Les mer om:

Inspirasjon