Til hovedinnhold
  1. Hjem
  2. Kundesenter

Spørsmål og svar

Lurer du på noe?

Her har vi samlet informasjon som vi vet at mange lurer på. Så hva gjelder ditt spørsmål?

Sparekonto

Opprette konto

Hvem kan opprette sparekonto hos Instabank?
  • En forutsetning for å opprette en sparekonto hos Instabank er at man må ha fylt 18 år, og ha BankID. Kontoen er personlig, og det er dessverre ikke anledning til å opprette sparekonto til barn hos oss. 
 
Hvordan åpner jeg en sparekonto?
  • Alt du behøver å gjøre for å åpne en konto er å følge noen få enkle steg:
    1. Fyll ut søknadsskjemaet
    2. Du vil få en bekreftelse på e-post med lenke til elektronisk signering
    3. Signér dokumentet med BankID. Start sparing

Rente

Hva slags rente får jeg?
  • Med vår sparekonto får du 1,9% rente fra første krone opp til 2 millioner kroner - og 0,50% for beløp over 2 millioner kroner.
 
Hvordan beregnes renteinntekten?
  • Hos oss kapitaliseres, eller godskrives, renten årlig per 31. desember. Dette betyr at renteinntekter du har opparbeidet deg i løpet av året vil bli overført til din konto 1. januar. Påløpte, ikke enda kapitaliserte, renter oppdateres daglig i nettbanken.

Fordeler

Hvorfor bør jeg åpne en sparekonto hos Instabank?
  • Ingen bindingstid på dine innskudd
  • Ingen begrensninger i uttak
  • Ingen gebyrer, verken ved uttak eller bruk
  • Ikke noe minimumskrav for innskudd

Overføre penger

Hvordan overfører jeg penger til min sparekonto?
  • Når du skal overføre penger inn på din sparekonto er det viktig at du benytter vårt felles kontonummer (1503.76.70445), sammen med ditt unike KID-nummer.
 
Hvorfor er KID-nummeret mitt så viktig?
  • Det er KID-nummeret som er særegent for deg, og som er knyttet mot din sparekonto hos oss. Ditt KID-nummer finner du i nettbanken.
 
Hva hvis jeg glemmer å oppgi KID-nummeret når jeg overfører penger til sparekontoen?
  • Dersom du glemmer å skrive KID-nummeret når du overfører penger vil transaksjonen legge seg i en egen kø hos oss - vi gjennomgår denne daglig.
  • Disse transaksjonene blir sporet tilbake til avsender, og vi vil ta kontakt med deg for å rette opp i saken.
 
Hvor lang tid tar det før pengene jeg overførte fra en annen bank er inne på sparekontoen?
  • Det tar normalt kort tid fra du overfører pengene til du vil se dem på din sparekonto hos oss. Innskuddet ditt vil som oftest komme til syne på din konto kl. 16.30 samme dag - avhengig av om du overførte innskuddet før betalingsfristen til banken du overfører fra.
  • Dersom du overfører penger etter bankens siste betalingsfrist, så vil du se pengene på din sparekonto hos oss innen kl. 06.30 påfølgende virkedag.
  • Hvis du er i tvil om betalingsfristene hos banken du overfører fra, så anbefaler vi deg å kontakte dem for mer informasjon.

Betale regninger

Kan jeg betale regninger fra min sparekonto?
  • Du kan betale regninger direkte fra vår nettbank. Bruk "Logg inn"-knappen, oppe til høyre. Gå til ‘Betaling’ i hovedmenyen når du er logget inn i nettbanken.
  • Vær oppmerksom på at sparekontoen likevel ikke er egnet som en fast betalingskonto - ettersom man blant annet ikke kan legge en regning til forfall frem i tid, og ikke betale flere regninger samtidig. 

Banksikringsfondet

Er Instabank medlem i Bankenes sikringsfond?
  • Ja, det er vi. Som vår kunde har du derfor garanti for alle dine innskudd på vår sparekonto, opp til 2 millioner kroner.

Personlån

Kriterier

Hva er kriteriene for å søke om et personlån hos Instabank?
  • Du har fylt 23 år
  • Du har ingen betalingsanmerkninger
  • Du har en bruttoinntekt som overstiger 250 000 kroner i året
  • Din alder + valgt nedbetalingstid overstiger ikke 80 år

Søkeprosess

Hvordan søker jeg om et lån?
  • Når du skal søke om lån hos oss så går du inn på våre nettsider og finner det lånet som passer for deg. Du søker ved å oppgi ønsket lånesum og løpetid i vår lånekalkulator, og fortsetter ved å oppgi personlig informasjon i vårt søknadsskjema.
 
Hvordan behandles og vurderes min søknad?  
  • For å vurdere din lånesøknad på en enkel og rask måte, bruker vi en kredittscoremodell. Her tar vi hensyn til de opplysningene som du har oppgitt i lånesøknaden, i tillegg til offentlig tilgjengelige opplysninger om deg.
  • Informasjon som vurderes er blant annet ligningsinntekt, ligningsformue, gjeld og eventuelle betalingsanmerkninger. Dette er informasjon som erfaringsmessig har betydning for vilje og evne til å betjene gjelden.
  • Vi bruker blant annet kredittopplysningsselskaper for å innhente denne typen offentlig informasjon. Det er helheten av disse opplysningene som gir utfallet for lånesøknaden. Behandlingen av din lånesøknad tar bare hensyn til den informasjonen vi har tilgjengelig "der og da" når du søker.
 
Hvor raskt behandles min søknad?
  • Det er denne automatiske prosessen som gir oss mulighet til å ofte gi deg umiddelbart svar på din søknad. Det hender likevel at vi trenger litt lengre tid på behandlingen av søknaden din. Vi lover deg da å jobbe så fort vi bare kan. Som oftest vil vi kunne gi deg et svar innen 24 timer.

Rente

Hva avgjør min rente?
  • Renten er avhengig av økonomien din og oppgis i tilbudet.
 
Hva er forskjellen på nominell og effektiv rente?
  • Nominell rente er den påløpende renten på lånebeløpet for en bestemt periode. For personlån hos oss varierer denne fra 7,90 % til 19,99 %.
  • Effektiv rente er den nominelle renten + gebyrer. For personlån hos oss er etableringsgebyret på kr 900 og termingebyret på kr 40. Det er den effektive renten som forteller deg hva den totale kostnaden for lånet vil være.

Fra Instablogg: Syv bankord det er lurt å kjenne til

Tilbud

Kan jeg være sikker på at jeg vil få utbetalt lånet når jeg mottar et tilbud?
  • Hvis du kvalifiserer til et lån, så vil du motta et tilbud. Lånetilbudet er gitt under forutsetning av at oppgitte opplysninger er korrekte, og at disse kan dokumenteres. Dersom det under videre behandling av søknaden fremkommer nye opplysninger som ville ha påvirket vår kredittvurdering, forbeholder vi oss retten til å se på saken på nytt. 
  • Et tilbud fra oss vil derfor ikke kunne fungere som et finansieringsbevis på at du snart vil motta kapital.
 
Hva gjenstår når jeg mottar tilbudsmailen?
  • Da er du nesten i mål, og det som gjenstår for å fullføre er at du:
    • Oppgir ditt kontonummer - her angir du til hvilken konto lånet skal utbetales.
    • Identifiserer deg - her må du legitimere og bekrefte dine personopplysninger (krever BankID)
    • Signerer låneavtalen - her aksepterer du dine tilbudte lånevilkår (krever BankID)
  • Noen ganger trenger vi i også dokumentasjon som bekrefter opplysningene fra din søknad før du får signere låneavtalen.

 

Når utbetales mitt lån?
  • Lånet utbetales når du har signert, og vil være på din konto i løpet av kort tid (normalt innen én virkedag). Lånetilbudet forutsetter at du har fullført punktene ovenfor senest 30 dager etter søknadstidspunktet. 

Dokumentasjon

Hva slags dokumentasjon trenger dere?
  • I løpet av prosessen så kan det være at vi trenger dokumentasjon som bekrefter opplysningene fra din søknad. Typisk dokumentasjon som vi etterspør er nyeste lønnsslipp og skattemelding (selvangivelse).
  • Dersom din lønnsslipp er passordbeskyttet, så ber vi om at du sender oss passordet på e-post eller chat. Skattemeldingen laster du ned fra altinn.no - husk at vi etterspør skattemelding, ikke skatteoppgjør.
 
Hvordan laster jeg opp lønnsslipp eller selvangivelse? 
 
Må jeg sende dokumentasjonen digitalt? 
  • Instabank er en heldigital bank, og vi foretrekker at du sender oss dokumentasjonen elektronisk. Dersom du har en særskilt grunn til hvorfor du ønsker å sende dokumentasjonen pr. post - så er vi naturligvis fleksible.  
 
Hva trenger dere av dokumentasjon på leieinntekter?
  • Dersom du har oppgitt leieinntekter, så trenger vi leiekontrakt og tre måneders dokumentasjon på mottatt leieinntekt (utskrift fra nettbank). 

 

Hva med selvstendig næringsdrivende? 
  • Vi etterspør næringsoppgave og årsregnskap fra selvstendig næringsdrivende. 

Avslag

Hvorfor får jeg avslag på min søknad?
  • Vi vet det er kjedelig, og det kan være ulike årsaker til at du har fått avslag på din søknad. Vurderingen er individuell, og det er ikke alltid enkelt å peke på en enkelt årsak til avslaget, da dette kan skyldes en kombinasjon av ulike årsaker.
  • Du vil blant annet automatisk få avslag, dersom vi allerede behandler en annen søknad fra deg - eksempelvis via en agent.
  • Hvis du ikke allerede har en annen søknad inne hos oss, så betyr et avslag i all enkelhet at du enten ikke har oppfylt ett eller flere av kriteriene for å søke om lån hos oss, eller at din økonomi dessverre ikke tilfredsstiller våre krav til betalingsevne.
  • Vi ser på en rekke faktorer når vi behandler søknaden din, slik som opplysninger fra kredittopplysningsbyrå, opplysninger gitt i søknaden og eventuelt opplysninger fra innsendt dokumentasjon slik som lønnsslipp og skattemelding (selvangivelse).
  • Det viktigste for oss i denne vurderingen er å forsikre oss om at du har en personlig økonomi som gjør deg i stand til å betjene lånet du har søkt om på en god måte.
  • Faktorer som kan påvirke søknaden din er for eksempel om hvorvidt du har mye lån fra før, har høye husholdningskostnader i forhold til inntekten din eller har en usikker inntekt.
  • Alt i alt så er et avslag basert på en helhetsvurdering av din økonomi og evne til å betjene lånet.

Nedbetaling

Hva slags nedbetalingstype kan jeg velge?
  • Hos oss kan du fritt velge mellom fleksibel nedbetalingstid eller en fast nedbetalingsplan. Dette gir deg muligheten til å tilpasse nedbetalingen til din økonomi. Med fleksibel nedbetalingstid trenger du kun å betale et månedlig minimumsbeløp. 
  • Hvis du har fleksibel nedbetaling så kan du betale regninger direkte fra vår nettbank. Bruk "Logg inn"-knappen, oppe til høyre.  
 
Vil det bli satt opp et fast månedsbeløp?
  • Når du velger et nedbetalingslån vil det genereres en nedbetalingsplan med et fast månedsbeløp for hele løpetiden.
 
Kan jeg betale inn mer en det faste månedsbeløpet?
  • Ønsker du å betale tilbake lånet enda raskere så kan du naturligvis velge å betale inn mer enn månedsbeløpet - eller innfri gjelden i sin helhet når du har mulighet, uten ekstra kostnad.
 
Kan jeg forlenge løpetiden på lånet?
  • Du kan også forlenge løpetiden på lånet, men da vil det påløpe et endringsgebyr på 350 kroner.
 
Kan jeg endre nedbetalingstype?
  • Du kan endre lånet fra et nedbetalingslån til et fleksibelt lån, og motsatt. Dette medfører et endringsgebyr på kr 350. Et lån med fleksibel nedbetaling kan ikke overstige kr 300 000.  

Fra Instablogg:  
Det er flere fordeler med å velge fleksibel nedbetaling på lånet ditt

Faktura

Når og hvordan mottar jeg min faktura?
  • Din månedlige faktura vil bli sendt til din e-post, og fast forfallsdato er den 20. hver måned. Du kan dessverre ikke velge annet forfall. Din faktura vil bli sendt ut rundt den 7. hver måned.
 
Kan jeg sette opp avtalegiro eller e-faktura?
  • Vi tilbyr foreløpig ikke avtalegiro eller e-faktura. Men du kan sette opp et fast avdrag på brukskontoen i din hovedbank - fakturaene har alltid fast KID- og kontonummer.  

Refinansiering

Hvorfor kan det være lurt å refinansiere?
  • Med refinansiering kan du samle kredittkortgjeld og andre smålån i ett lån, og på den måten få bedre oversikt over økonomien. Du vil som oftest få lavere rente og bedre betingelser ved å ta opp et nytt lån for å betale ned slik gjeld og dyre smålån.
  • Når du refinansierer hos Instabank så blir lånet utbetalt til din oppgitte brukskonto - slik at du kan betale ned alle smålån og kredittkortgjeld. Vi jobber med å etablere en løsning hvor vi kan betale ned din gjeld direkte på vegne av deg.  

Fra Instablogg: Derfor kan det være lurt å refinansiere

Opplåning

Når kan jeg søke om å øke mitt lån hos dere?
  • Når du har vært lånekunde hos oss i 90 dager og har betalt alle dine fakturaer, så får du mulighet til å søke om å øke ditt eksisterende lån. 
  • Dette gjør du enkelt når du er logget inn i nettbanken.
  • Dersom du ikke kvalifiserer til å øke ditt lån, så vil det gå 90 nye dager før du vil få mulighet til å kunne søke på nytt.  

Forbrukslån

Hva er egentlig deres personlån?
  • Vårt personlån er et fleksibelt forbrukslån.
 
Og hva er egentlig et forbrukslån?
  • Et forbrukslån er simpelthen et lån som du kan bruke til akkurat det du trenger. Enten det er renovering av kjøkkenet eller refinansiering av andre smålån – hvordan du bruker pengene er helt opp til deg.
  • Et forbrukslån er et lån uten sikkerhet, og det betyr at vi som bank ikke stiller stiller krav til at du må stille med sikkerhet i eiendeler for å ta opp et lån hos oss. Du trenger med andre ord ikke å stille for eksempel huset ditt eller bilen din som pant for å kunne få innvilget et slikt lån.
  • Det er viktig å huske på at et forbrukslån derfor som oftest vil ha høyere rente enn et tradisjonelt lån, ettersom banker må ta en høyere pris når lånet ikke er sikret. Typiske forbrukslån har likevel alltid lavere rente enn kredittkort

Fra Instablogg: 4 spørsmål du bør stille deg når du tar opp forbrukslån

Betalingsforsikring

Trygghet

Tilbyr dere betalingsforsikring?
  • Vi tilbyr alle våre kunder betalingsforsikring. Du krysser av og søker om dette i din lånesøknad.
  • Vi anbefaler våre kunder å velge dette når de tar opp lån hos oss. En slik forsikring vil gi deg større trygghet om noe uforutsett skulle skje. 

Vilkår

Hva omfatter betalingsforsikringen?
  • Tap av liv
  • Midlertidig og fullstendig arbeidsuførhet
  • Ufrivillig tap av arbeid
  • Sykehusinnleggelse
For mer informasjon, samt begrensninger og unntak se fullstendige vilkår her. 

Pris

Hva koster betalingsforsikringen?
  • Forsikringen koster tilsvarende ditt terminbeløp multiplisert med 2,6345 - og legges til som et engangsbeløp på toppen av ditt lån. Beløpet fordeles utover din nedbetalingsperiode.
  • Priseksempel: Låner du kr 80.000,- over 5 år med 15% rente, vil betalingsforsikringen koste deg kr 5.177,- totalt, det vil si kr 144,- pr måned i forsikringsperioden.
 
Hvor lenge gjelder forsikringen?
  • Forsikringen gjelder i 36 måneder og nedbetales månedlig sammen med ditt terminbeløp.
  • Dersom du innfrir lånet før de 36 månedene har gått, så vil du fortsatt være forsikret for andre lån du måtte ha hos oss eller i andre banker.

Angrerett

Har jeg angrerett?
  • Du har 14 dagers angrerett fra du har tegnet betalingsforsikringen.
  • Dersom du velger å benytte deg av denne, vil innestående forsikringspremie tilbakebetales.

Lån til kjøretøy og båt

Fordeler

Hva er fordelene med et lån til kjøretøy eller båt hos dere?
  • Ikke krav til tinglysning - det gjør kjøpsprosessen enklere og raskere, og sparer deg for kostnader.
  • Ikke krav til kaskoforsikring – for mange kjøretøy eller båter (opp til en viss verdi) kan det være fornuftig å droppe kaskodekning i forsikringen.
  • Ikke krav til egenkapital.
  • Du trenger ikke å ha motorsykkelen klar når du søker om lån hos oss. Få lånet utbetalt og finn det perfekte kjøretøyet eller båten for deg. Kjøp må bare dokumenteres innen to uker*
  • Du kan velge en nedbetalingstid opptil 15 år. Dette er lenger enn de fleste andre slike lån. Dette gjør det mulig å tilpasse månedsbeløpet til din økonomi.

Rammebetingelser

Hvilke rammebetingelser tilbyr dere for lån til kjøretøy og båt? 
  • Lånebeløp: 30 000 kr – 500 000 kr
  • Nedbetalingstid: 3–15 år
  • Nominell rente: 6,99 % – 12,99 %
  • Månedsbeløp: Fast beløp hver måned
  • Låneeksempel: Effektiv rente 11,45 %, 150 000 kr o/ 5 år, kostnad 45 169, totalt 195 169.

Dokumentasjon av kjøp

Hvordan dokumenterer jeg kjøp?
  • Du kan dokumentere kjøpet ditt ved å sende oss en e-post, merk den gjerne med ditt avtalenummer, med kjøpskontrakten vedlagt
 
Må jeg dokumentere kjøp?
  • Ja, det må du. Når lånet er utbetalt så må du dokumentere kjøp innen to uker - noe som betyr at du ikke trenger å ha kjøretøyet eller båten klar når du søker om lån hos oss. 
 
Hva skjer hvis jeg ikke dokumenterer kjøp?
  • Dersom du ikke sender oss dokumentasjon om kjøp innen to uker, så vil renten øke med 3%-poeng og gjøres om til et personlån.

Salgspant

Vil det bli tatt salgspant?
  • Der hvor det er mulig vil det bli tatt salgspant i kjøretøyet eller båten. Det vil bli tatt salgspant når lånet utbetales direkte til selger
  • I tilfeller hvor det etableres salgspant vil du som kunde alltid bli informert om dette når lånet etableres.

Kjøpesum

Hvor mye av lånet må jeg bruke til å kjøpe selve kjøretøyet eller båten?
  • Dersom kjøretøyet eller båten koster mindre enn 70% av lånet, så må den overskytende delen av lånet tilbakebetales innen 14 dager
  • Dersom du ikke tilbakebetaler den delen av lånet innen fristen, så vil renten på lånet gå opp med 3%-poeng og gjøres om til et personlån.

Er det noe du lurer på? Spør i vei!

Vi svarer deg så fort vi kan.

Du kan også ringe oss: