Til hovedinnhold
  1. Hjem
  2. Kundesenter

Spørsmål og svar

Lån

Kan jeg signere for lånet på nett?

Ja, selvfølgelig. Du signerer enkelt på nett med BankID.

Hvorfor får jeg avslag?

Vi vet det er kjedelig, og det kan være ulike årsaker til at du har fått avslag på din søknad. 

Du vil blant annet automatisk få avslag, dersom vi allerede behandler en annen søknad fra deg - eksempelvis via en agent. Hvis du ikke allerede har en annen søknad inne hos oss, så betyr et avslag i all enkelhet at du ikke har oppfylt ett eller flere av kriteriene for å søke om lån hos oss.

For å vurdere din lånesøknad på en enkel og rask måte, bruker vi en kredittscoremodell. Her tar vi hensyn til de opplysningene som du har oppgitt i lånesøknaden, i tillegg til offentlig tilgjengelige opplysninger om deg. Informasjon som vurderes er blant annet ligningsinntekt, ligningsformue, gjeld og eventuelle betalingsanmerkninger. Dette er informasjon som erfaringsmessig har betydning for vilje og evne til å betjene gjelden.

Vi bruker blant annet kredittopplysningsselskaper for å innhente denne typen offentlig informasjon. Det er helheten av disse opplysningene som gir utfallet for lånesøknaden. Behandlingen av din lånesøknad tar bare hensyn til den informasjonen vi har tilgjengelig "der og da" når du søker. Det er denne automatiske prosessen som gir oss mulighet til å gi deg umiddelbart svar på din søknad. 

Hva er kriteriene for å søke om lån hos Instabank?

  • Du har fylt 23 år
  • Du har ingen betalingsanmerkninger
  • Du har en bruttoinntekt som overstiger 250 000 kroner i året
  • Din alder + valgt nedbetalingstid overstiger ikke 80 år

Hva gjør lånet så fleksibelt?

Med ett av markedets mest fleksible forbrukslån kan du fritt velge mellom fleksibel nedbetalingstid eller en fast nedbetalingsplan. Dette gir deg muligheten til å tilpasse nedbetalingen til din økonomi. Med fleksibel nedbetalingstid trenger du kun å betale et månedlig minimumsbeløp.

Fra Instablogg: Det er flere fordeler med å velge fleksibel nedbetaling på lånet ditt

Hvorfor bør jeg refinansiere med Instabank?

Instabank gir deg full kontroll over egen økonomi, med markedets mest konkurransedyktige renter.

Hvor raskt kan jeg få svar på søknaden?

I de aller fleste tilfeller vil du få et umiddelbart svar fra oss etter innsendt søknad. Det hender likevel at vi trenger litt lengre tid på behandlingen av søknaden din. Vi lover deg da å jobbe så fort vi bare kan. Som oftest vil vi kunne gi deg et svar innen 24 timer.

Kan jeg betale regninger med et lån fra Instabank?

Ja, hvis du har fleksibel nedbetaling så kan du betale regninger direkte fra vår nettbank. Bruk "Logg inn"-knappen, oppe til høyre.

Hva er et forbrukslån?

Vi vet at denne typen lån har fått et dårlig rykte, men et forbrukslån er simpelthen et lån som du kan bruke til akkurat det du trenger. Enten det er renovering av kjøkkenet, en ny båt eller refinansiering av andre smålån – hvordan du bruker pengene er helt opp til deg. 

Et forbrukslån er et lån uten sikkerhet, og det betyr at vi som bank ikke stiller stiller krav til at du må stille med sikkerhet i eiendeler for å ta opp et lån hos oss. Du trenger med andre ord ikke å stille for eksempel huset ditt eller bilen din som pant for å kunne få innvilget et slikt lån.

Det er viktig å huske på at et forbrukslån derfor som oftest vil ha høyere rente enn et tradisjonelt lån, ettersom banker må ta en høyere pris når lånet ikke er sikret. Typiske forbrukslån har likevel alltid lavere rente enn kredittkort. 

Betalingsforsikring

Kan jeg få betalingsforsikring når jeg tar opp lån hos dere?

Ja, selvfølgelig. Vi anbefaler våre kunder å velge betalingsforsikring når de tar opp lån hos oss. En slik forsikring vil gi deg større trygghet om noe uforutsett skulle skje.

Vi tilbyr alle våre kunder betalingsforsikring. Du krysser av og søker om dette i din lånesøknad.

Hva ligger i betalingsforsikringen?

Hva betalingsforsikringen omfatter:

- Tap av liv
- Midlertidig og fullstendig arbeidsuførhet
- Ufrivillig tap av arbeid
- Sykehusinnleggelse

For mer informasjon, samt begrensninger og unntak se fullstendige vilkår her.

Sparekonto

Kan jeg betale regninger fra min sparekonto?

Ja, du kan betale regninger direkte fra vår nettbank. Bruk "Logg inn"-knappen, oppe til høyre. Gå til ‘Betaling’ i hovedmenyen når du er logget inn i nettbanken.

Vær oppmerksom på at sparekontoen likevel ikke er egnet som en fast betalingskonto - ettersom man blant annet ikke kan legge en regning til forfall frem i tid, og ikke betale flere regninger samtidig.

Hvordan overfører jeg penger til min sparekonto?

Når du skal overføre penger inn på din sparekonto er det viktig at du benytter vårt felles kontonummer (1503.76.70445), sammen med ditt unike KID-nummer. Det er KID-nummeret som er særegent for deg, og som er knyttet mot din sparekonto hos oss. Ditt KID-nummer finner du i nettbanken.

Hvordan beregnes rentene på min sparekonto?

Hos oss kapitaliseres, eller godskrives, renten årlig per 31. desember. Dette betyr at renteinntekter du har opparbeidet deg i løpet av året vil bli overført til din konto 1. januar. Påløpte, ikke enda kapitaliserte, renter oppdateres daglig i nettbanken.

Er Instabank medlem av det norske banksikringsfondet?

Ja, Instabank er medlem i Bankenes sikringsfond. Som vår kunde har du derfor garanti for alle dine innskudd på vår sparekonto, opp til 2 millioner NOK.

Hva slags rente får jeg hos Instabank?

Med vår sparekonto får du 1,9% rente fra første krone opp til 2 millioner kroner - og 0,50% for beløp over 2 millioner NOK.

Kan jeg opprette en sparekonto, eller underkonto, til barna mine?

Det er dessverre ikke anledning til å opprette sparekonto til barn hos oss. En forutsetning for å opprette en sparekonto hos Instabank er at man må ha fylt 18 år, og ha BankID. 

Hva skjer hvis jeg glemmer å oppgi KID-nummeret når jeg overfører penger til min sparekonto?

Dersom du glemmer å skrive KID-nummeret når du overfører penger vil transaksjonen legge seg i en egen kø hos oss - vi gjennomgår denne daglig. Disse transaksjonene blir sporet tilbake til avsender, og vi vil ta kontakt med deg for å rette opp i saken.

Hvor lang tid tar det før pengene jeg overførte fra en annen bank er inne på sparekontoen min?

Det tar normalt kort tid fra du overfører pengene til du vil se dem på din sparekonto hos oss. Innskuddet ditt vil som oftest komme til syne på din konto kl. 16.30 samme dag - avhengig av om du overførte innskuddet før betalingsfristen til banken du overfører fra.

Dersom du overfører penger etter bankens siste betalingsfrist, så vil du se pengene på din sparekonto hos oss innen kl. 06.30 påfølgende virkedag.

Hvis du er i tvil om betalingsfristene hos banken du overfører fra, så anbefaler vi deg å kontakte dem for mer informasjon.

Er det noe du lurer på? Spør i vei!

Vi svarer deg så fort vi kan.

Du kan også ringe oss: