Ledig stilling

Ledig stilling som Risk Manager

Instabank ble lansert i Norge i oktober 2016, og åpnet deretter virksomhet i Finland i 2017 og Sverige i 2018. Vi er en heldigital bank som tilbyr flere typer lån, kredittkort, sparing og forsikring. I tillegg samarbeider vi med større retailpartnere og tilbyr ulike betalingstjenester for deres kunder.  Instabank jobber kontinuerlig med å utvikle nye tjenester og produkter for å møte våre kunders behov, og denne drivkraften er med på å gjøre banken til en attraktiv arbeidsplass. Vi har som visjon å skape den beste kundeopplevelsen i vårt marked – og har et kompromissløst fokus på tilgjengelighet, enkelthet og innovasjon. Instabank har vokst svært raskt og rapporterte etter Q3 2021 et utlånsvolum på mer enn 3,6 milliarder NOK, og sterk lønnsomhetsutvikling. Banken har 37 faste heltidsansatte og fine lokaler på Sjølyst i Oslo, nært tog og buss.

Vil du være med å videreutvikle Instabank sin funksjon for Compliance & Risikostyring?

Instabank vokser både i antall kunder, utlånsvolum og produkttilbud, og søker nå etter en person som kan være med å forsterke bankens funksjon for kontroll med regeletterlevelse og risikostyring. Dette er et viktig fokusområde for bankes ledelse, og vår nye Risk Manager vil jobbe tett med bankens Direktør Compliance & Risikostyring og den øvrige ledelsen i banken.

Vi søker deg som har høyere utdannelse og minimum 2 års relevant arbeidserfaring, enten fra et finansforetak, et konsulentselskap eller revisjon. Du bør være strukturert, ha interesse for bank og finans, og trives med å jobbe med identifisering og håndtering av risikoer, samt prosess- og rutineforbedringer. Du vil få en sentral rolle i banken og få jobbe innenfor mange ulike temaer tilknyttet compliance & risikostyring.

Arbeidsområder

  • Kvalitetssikring, videreutvikling og kontroll med etterlevelse av retningslinjer, prosesser og rutiner innenfor bankens risikostyring
  • Prosesskartlegging og risikovurdering av operasjonelle prosesser
  • Internkontroll
  • ICAAP og ILAAP
  • Videreutvikling av bankens krisehåndterings- og gjenopprettingsplaner
  • Videreutvikling av bankens beredskapsplaner
  • Implementering av nye retningslinjer fra Finanstilsynet og EBA
  • Overvåkning og kontroll med bankens IKT-virksomhet
  • Overvåkning og kontroll med bankens håndtering og oppfølging av utkontrakteringer
  • Videreutvikling og oppfølging av bankens hendelsesregister
  • Delta i prosesser for å vurdere risikoer og sårbarheter i forbindelse med produktutvikling
  • Risikorapportering til ledelsen og styret

Personlig profil

  • Positiv og nysgjerrig, motivert til å forstå både helhet og detaljer
  • Selvgående, proaktiv og gode samarbeidsegenskaper
  • Strukturert, analytisk og en interesse for bank og finans

Kvalifikasjoner

  • Høyere økonomisk utdanning, minimum bachelor i økonomi/ finans/ juss med gode resultater
  • God innsikt i de regulatoriske kravene til bankers risikostyring (CRR, CRD IV m.m.)
  • Minimum 2 års relevant arbeidserfaring fra finansforetak, konsulentselskap eller revisjon
  • Gode IT-ferdigheter

Vi tilbyr

  • Konkurransedyktige lønnsbetingelser og deltakelse i bankens til enhver tid gjeldende bonusprogram
  • Attraktive kontorlokaler sentralt på Skøyen i Oslo og mulighet for hjemmekontor
  • Å bli en del av en organisasjon med kompetente og hyggelige kolleger i et sosialt og uformelt arbeidsmiljø
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger

Søknad

Søknad med CV og vitnemål sendes til Direktør Compliance & Risikostyring (CCO); eivind.sverdrup@instabank.no snarest mulig og senest 8. desember.

Kontaktpersoner:

Eivind Sverdrup CCO – tlf: 901 91 551 – eivind.sverdrup@instabank.no

Helge Midttun, Leder HR – tlf: 408 05 307 – helge.midttun@instabank.no