Til hovedinnhold

Fra idé til suksess - for et år det har vært

På kun ett år har ideen til våre tre gründere gått fra - ja, en god idé - til å bli en ambisiøs og fremtidsrettet bank med svært gode resultater. Instabank er rett og slett norsk gründerhistorie.

Da Robert, Eivind og Gard for akkurat ett år siden etablerte Ace Prosjekt ASA som senere fikk navnet Instabank ASA - var det med en ambisjon om å starte fremtidens bank. En enkel bank, med åpne APIer og rask endringsevne, som skulle kunne endre seg i takt med teknologien og forbrukerne. Tradisjonelle banker har et større og tyngre maskineri, og vil ikke kunne kaste seg rundt og lansere nye løsninger på samme måten som en heldigital bank med 19 ansatte. 
 

Engasjement og kompetanse 

1. mars var oppstarten på prosjektet. Det ble investert 25 millioner og mye engasjement. I løpet av Q2 i 2016 ble merkevareplattformen etablert, og den er tydelig: Instabank skal fjerne barrierer, og forenkle bankhverdagen til deg og meg. Kundeopplevelse, nyskapning og åpenhet er viktige pilarer i plattformen. Kunden er alltid i fokus, for vi tenker ikke som en bank - vi tenker som deg. Som folk flest. 
 
Organisasjonen blir etablert i løpet av våren, og flere etablerte navn i både bank- og IT-bransjen blir med på laget. Det er mye kompetanse i vårt lille team på Skøyen. 
 

Bankkonsesjon og lansering på rekordtid 

4. juli mottar vi konsesjon for å etablere bankvirksomhet, og Instabank blir til. I løpet av sommeren blir også emisjonen på 240 millioner gjennomført, og pengene blir innbetalt 31. august. Banken tok sine første steg og åpnet for kunder 21. september. En bank er etablert på rekordtid. Det er slik verden har blitt - med en lean og operasjonell forretningsmodell, IT-infrastruktur med åpne APIer, gode samarbeidspartnere, og en god porsjon ståpåvilje - så kan en få til ting man ikke kunne forestille seg for kun noen få år tilbake.
 

Når du er klar, er vi her

Instabank ble lansert for fullt i markedet den 28. oktober. Lanserings-kampanjen hadde budskapet - når du er klar, er vi her. Med dette ønsket vi å kommunisere at vi er en ansvarlig bank, som ikke ønsker å pushe forbrukere til å ta opp impulsive lån som de ikke har råd til - men at vi er her når du er klar for å realisere din ambisjon. Instabank lanserte også Instablogg, som har fokus på å lære leserne om god økonomi og banktermologi. 
 

Gode resultater og spennende fremtidsutsikter

Når 2016 var omme, så var alle i banken fornøyde. Det er en hyggelig og morsom gjeng som har fått til noe sammen, og nå i februar ble også investorene fornøyde da resultatet for Q4 ble lagt frem - og overgikk alle definerte målsettinger.
 
Frem til i dag har vi i 2017 hatt fokus på fintech-samarbeid, og har deltatt på flere konferanser og debattpaneler - vi gleder oss til utviklingen videre. Vi samarbeider og leter kontinuerlig etter nye potensielle partnere som har nye og spennende løsninger for fremtidens marked og forbrukere. Vi ser også frem til å utvide vår portefølje med nye produktlanseringer allerede i Q1. 
 
Vi er stolte over hva vi har fått til i løpet av vårt første år, og vi gleder oss til fortsettelsen.