Sparer 35 000 i året med refinansiering hos Instabank

Spar tusenvis ved å refinansiere kredittkortgjeld og andre smålån til ett lån.

– Da Henning fra Vestfold skulle refinansiere kredittkortgjelden sin, sjekket han først hos banken han har hatt de siste 15 årene. De var lite villige til å gi han en god rente. Etter fem minutter på nettet fant han Instabank – og dagen etter var lånet fullfinansiert. Og rentesatsen nesten halvert.

Da er det viktig å ta grepene som forhindrer unødvendige og uforutsette økonomiske hindre, og banksjef i Instabank, Robert Berg, har tipsene du trenger for å spare ved å refinansiere. 

– Jeg gikk på nettet for å lete etter det banktilbudet som var best for meg. Etter å ha sett på flere banker kom jeg over Instabank. Og de hadde det gunstigste tilbudet jeg kunne finne, så derfor gikk jeg selvfølgelig videre med dem.

Henning er selvstendig næringsdrivende fra Vestfold – og hadde behov for å refinansiere noe kredittkortgjeld.

– Det begynte med kortgjelden, men da jeg så hvor bra rente jeg fikk, tok jeg et vanlig lån jeg hadde i banken – og flyttet det også over til Instabank.

Å refinansiere lån gjør at man kan samle kredittkortgjeld og andre smålån i ett lån – noe som ofte vil bety en lavere rente og bedre betingelser. Det betyr også at du bare skal tenke på én faktura i måneden, i stedet for flere.

Du sier renteforskjellen var stor?

– Den vanlige banken tilbød meg en rente på 16 %. Instabanks rente var på 9,9 %. Det vil si at jeg sparer 35 000 kroner i året på å velge Instabank.

– Oi. Det er vel 35 000 ganske tungtveiende grunner til å bytte?

– Ja, det er det absolutt.

Større fleksibilitet

Selv om han har vært kunde i storbanken i 15 år, har en ryddig økonomi, god betalingshistorikk og høy inntekt, opplevde Henning den tradisjonelle bankens systemer som begrensede.

– Jeg har en ryddig økonomi og top rating i hovedbanken min. Men da jeg brukte kalkulatoren deres for å finne ut hva slags rente jeg kunne få på refinansieringen, gikk det ikke.

– Det gikk ikke?

– Nei. Selv om jeg det er rød løper over alt hos banken min fordi jeg er en stor kunde der, opplevde jeg null vilje til å finne en løsning. Kundebehandlerne i de store bankene har liten mulighet til å gå inn og påvirke personlig. De har en policy om at de helst ikke vil tilby lån uten realpant. De gjør det, men altså til en skyhøy ågerrente. De priser seg rett og slett ut.

– Det høres ut som en annen måte å si at de ikke er interessert?

– Ja, ikke sant!

Henning vil likevel ikke kalle storbankene tungrodde.

– Nei, men jeg synes de er veldig rigide. Instabank har en helt annen policy. De har gått inn i dette markedet og tilbyr lån uten realpant. Og hos dem får du raskt en dialog med en person, og ikke et system.

Finn ut hvor mye du kan låne eller refinansiere hos Instabank

Personlig kontakt med banken

Etter å ha brukt “fem minutter” på internett, som han sier, ble Henning oppringt av Instabank som hadde noen utfyllende spørsmål. Han roser dem for den effektive behandlingen.

– Instabanks måte å drive bank på betyr at det går veldig kort tid fra første kontakt til du enten har en avtale – eller ikke. Dagen etter at jeg søkte, hadde jeg fullfinansiert kredittkortgjelden.

– Banksjef i Instabank, Robert Berg, sier at Instabank er opptatt av å bryte ned barrierer mellom kundene og banken. Opplever du at det stemmer?

– Det viktigste for meg er hva banken faktisk leverer. Jeg har flere bedrifter og har derfor høy prioritet i den vanlige banken min, derfor var det ikke en barriere for meg å ta kontakt for å refinansiere kortgjeld. Men for andre som kanskje føler de kommer med lua i hånda inn til banken sin, kan det nok passe bedre at Instabank bryter ned barrierene. Ofte trenger du en sånn type finansiering i en litt beklemt situasjon. Da glemmer du ikke hvilken bank som er villig til å hjelpe deg.

– Du sa det gikk veldig kort tid fra du tok kontakt med Instabank til du hadde fått svar?

– Hos Instabank hadde jeg opplevelsen av at det faktisk var én person som gikk gjennom søknaden min grundig og ga meg feedback. Det er noe helt annen en å ringe til storbankens helpdesk som befinner seg et sted i Øst-Europa.

– Blir spennende å se i fremtiden

Som selvstendig næringsdrivende er det nødvendig for Henning å ha firmaavtaler med en storbank. Men han utelukker ikke at han som privatperson kunne hatt Instabank som eneste bank i framtiden – til tross for at Instabank kaller seg en “digital bank”.

– Ja, jeg kunne godt hatt Instabank som min eneste bank. Jeg kan ikke huske sist jeg var fysisk innom banken min. Det er mange år siden.

– Er det forfriskende med en ny bank som utfordrer de store, tradisjonelle?

– Ja, ja. Og Instabank gjør det veldig bra. Å kunne tilby meg en rente på 9,9 % i stedet for nesten det dobbelte, gjør Instabank konkurransedyktige. Det gjorde at jeg som kunde i storbanken gikk ut og valgte en bank jeg aldri hadde hørt om før. Det blir spennende å se hvilke andre produkter de kommer med i fremtiden, slik at jeg kan velge Instabank som min eneste bank.

For å finne ut om refinansiering kan lønne seg for deg, les mer her og søk idag.

 

*Artikkelen bygger på en faktisk kundehistorie, men på grunn av personvern er navn og enkelte detaljer utelatt. Bilde: Pexels.

 

Les mer om:

Hverdagsøkonomi